2021. március 26., péntek
Virtuális Dojo 2.
2021. március 24., szerda
A Mokuso és a Zen...
...avagy miért meditálunk a gyakorlás előtt és után?
A Mokuso (ejtsd: mokszo) egy fontos gyakorlat a japán harcművészetekben, különösen az aikidóban, amely az edzés elején és végén tartott rövid, ülő meditációt jelenti.
A japán kanji írásjelek közül
az első olvasata a MOKU = csend, vagy megállás, a másodiké pedig SO = gondolat,
fókusz. Rövien a gondolatok lecsendesítésének fordíthatjuk.
A zen a buddhizmus azon ága, amely Buddha tanításait követve a
hosszú ülő meditácóban (zazen) találta meg a legfőbb utat a tudat
megtisztításához, és a szív teljes kinyitásához minden érző lény felé, amely
elvezet a valóság megismeréséhez és a megvilágosodáshoz. Eredetileg Indiában
gyakorolták dhjána néven, Kínában pedig csan néven vált ismertté, majd innen
terjedt tovább Koreába, Japánba, és Vietnámba is. A japán harcművészetek
erősen kötődnek a buddhista zen kolostorok szerzeteseihez, akik a „nem
ártás” és a „minél kisebb szenvedés okozása” elvek alapján próbálták megvédeni
magukat az útonállóktól, támadóktól. Így kapcsolódott össze a harcművészet és a
meditáció.
A
testhelyzet nagyon fontos a meditáció során, mert úgy mondják, hogy amilyen
formát vesz fel a testünk, olyan tudatállapotban vagyunk. Ha összeesve, görbe
háttal ülünk, akkor fáradt, megtört emberek vagyunk, ha tökéletesen egyenes
háttal tudunk ülni, akkor mosolygó buddhák vagyunk. A zazenben ülő ember
általában halványan mosolyog. A mosoly a humorérzéket is jelenti, amely nagyon
fontos a bölcsességhez. A zen tanító történetek gyakran szólnak arról, hogyha
meglátjuk a valóságot, elnevetjük magunkat, mert vicces, viccesen egyszerű. Jó
humorérzékkel lehet csak feldolgozni azt az élményt, hogy a világ legegyszerűbb
dolgait sem láttuk a rohanó hétköznapokban, mert rengeteg fátyol, szemüveg,
elvárás és gondolat szűrőjén át néztük. Japánban az aikido mesterek
gyakran az edzés elején tartott mokuso alatt figyelik a gyakorlókat és a
testhelyzet alapján látják, hogy ki milyen tudati állapotban érkezett a dojóba?
Tudnak segíteni visszatalálni mindenkinek a középpontjába, megszüntetni a
kibilletséget, hiszen vannak módszerek az álmosság, a szétszórtság, a harag, a
gőg és minden más zavaró érzelem és tudatállapot leküzdésére.
A
mokuso gyakorlata:
Üljünk szeizában, azaz a sarkunkon, egyenes háttal, ehhez a csípő enyhén előre billen. Az állat finoman lefelé toljuk és behúzzuk, a fejünk teteje nyújtózik az ég felé. A bal kézfejünket a jobb tenyerünbe csúsztatjuk, a két hüvelykujjunk összeér és egymás hegyén megtámaszkodik. A tartásunk egyenes és szilárd, mégis laza. Engedjünk el minden feszültséget. Akinek ez a kéztartás bonyolult, vagy nem kényelmes, a kezeit a térdein is nyugtathatja. Az egyenes tartás azonban nagyon fontos, hogy a testünk ne fáradjon el nagyon rövid időn belül, és ne kelljen mocorognunk a meditáció alatt.
Ha
felvettük a megfelelő testtartást félig hunyjuk le a szemünket. Nézzünk magunk
elé, kb. 1 méterre, de ne fókuszáljunk semmire. Ha ez nehéz, akkor csukjuk be a
szemünket. Engedjünk el minden gondolatot és csak a légzésünkre koncentráljunk.
Ha mégis felmerül egy gondolat bennünk, ne mérgelődjünk, csak engedjük el, ne
kapaszkodjunk bele. (Mintha a háttérben menne a tévé és a saját filmünket
néznénk, de mi kívül állunk a film jelenetein, ne figyeljünk rá.) Csak a
légzésünkre koncentráljunk. Ne irányítsuk a belégzést és a kilégzést, hagyjuk,
hogy minden a maga természetes ütemében történjen. Csak figyeljük meg a
testérzeteket, hogy milyen érzés lélegezni? Figyelmünket irányítsuk a köldökünk
alá, és figyeljük ahogy megemelkedik és süllyed a hasfalunk. Minden kilégzéssel
elengedünk egy-egy gondolatot, zavaró érzést, feszültséget. Pihenjünk meg a
valóságban, a lélegzetünk valóságában.
Miért fontos?
Az
edzés előtti mokuso átlagosan csupán 5 percig szokott tartani. Otthon természetesen
gyakorolhatunk tovább is, amíg a testünk nem jelez fájdalmat, vagy zsibbadást.
Vannak olyan dojók, ahol rövidebb mokusot szoktak tartani, például gyerekedzéseken. A teljes
elhagyása azonban nem célravezető, mert a gondolatok elengedése, vagy legalább
lecsendesítése nélkül nem vagyunk képesek a teljes koncentrációra és sokkal lassabban
fejlődünk, vagy megrekedünk a gyakorlás során. Ha nem tudunk összpontosítani, figyelmetlenek leszünk. Ha nem tudunk ellazulni, az izmaink merevek lesznek. Mindkét esetben jelentősen megnő a sérülés kockázata. Az aikido egyszerre fejleszti a
testet és a tudatot, ezért ugyaolyan fontos gyakorlati része a meditáció, mint
a technikák megfelelő elsajátítása.
A
rohanó hétköznapokban, és a felgyorult világ keltette feszültség és stressz közepette, a
mokuso rendszeres gyakorlásának kiemelkedően pozitív élettani hatásai vannak.
2021. március 23., kedd
Virtuális Dojo 1.
A korlátozások miatt nem gyakorolhatunk együtt a dojóban, de nem adjuk fel, ezért azt a megoldást találtuk, hogy a virtuális térben tesszük mindezt. :)
A bemelegítést máris mindenki végigcsinálhatja a saját otthonában. Kellemes gyakorlást mindenkinek!
2021. március 20., szombat
Jó hír! :)
A korlátozások idején sem tétlenkedünk.😊Elkészült a YouTube csatornánk és az első rövid, kedvcsináló videónk, az új katanával. Ne próbáljátok ki otthon! 😉 Remélhetőleg hamarosan több kis film is fogja követni, a fegyverekről, technikákról, az aikido szellemiségéről...
2021. február 5., péntek
Aikido: az építő konfliktuskezelés
Megjelent a Verőcei Tükör XXIX/5. számában, 2019. május.
Markos Tamás, 2. danos mester több mint két évtizede gyakorolja az aikidót, Verőcén pedig február közepe óta tanítja. E különleges harcművészet gyakorlatáról, valamint a mögötte húzódó filozófiáról beszélgettünk.
– Hogyan találkoztál az aikidóval?
– Ez
a japán harcművészet
a 90-es évek közepén kezdett elterjedni Magyarországon, én Miskolcon
találkoztam vele 1997 novemberében, gyakorlatilag egy véletlen folytán. A két
legjobb barátom ugyanis elkezdett edzésekre járni, én pedig arra gondoltam, az
nem lehet, hogy én kimaradok ebből, így aztán lementem a dodzsóba. A
történethez hozzátartozik, hogy az első edzés majdnem az utolsó is lett számomra.
A miskolci teremben nem volt tatami, parkettán végeztük a gurulásokat és az
alaplépéseket. A kétórás edzésből
körülbelül egy óra ötven perc csak ezek gyakorlásából állt, ami nekem,
az akkor mindössze tizennyolc éves fiatalembernek nem bizonyult túl izgalmasnak,
és azt mondtam, hogy nekem ebből ennyi elég volt. Aztán a két barátom közül az
egyik, aki már néhány hónapja edzett, felajánlotta, hogy mutat néhány technikát,
páros gyakorlatot. Az a könnyedség és az az erőlködés nélküli fesztelenség,
amivel földre lehet vinni a másikat, nagyon
megtetszett.
- Mert a gyakorlatok során leginkább a másik lendületét használod ki, ugye?
– Egyrészt így van, viszont olyan technikák is léteznek, amelyek során olyan irányba mozdulunk, ahol az ellenfél nem tudellentartani, erőt kifejteni, vagy olyan irányba kényszerítjük őt a támadása által, amelybe nem akart volna mozdulni, és ezáltal elveszíti az egyensúlyát.
– A gyakorlás mellett versenyzel is?
– Az aikidóban nincsenek versenyek, ez az alapító akarata, aki mindig
ellenezte a versengést.
– Miért?
– Uesiba Morihei megvilágosodott ember volt, és azt szerette volna, ha az emberek egymással egymásért gyakorolnának, hogy egymást és önmagukat is fejleszzék mind fizikális, mind pedig tudati szinten. A versenyeknek ezzel szemben az az eredménye, hogy egyvalaki győz, a többiek pedig veszítenek. Ez nem volt összeegyeztethető számára az aikidó filozófiájával. Uesiba Morihei megfogalmazása szerint az aikidó egy olyan „út, amellyel le tudjuk győzni a konfliktusokat magunkban, és amellyel békét teremthetünk a világegyetemben.”
– Ha
valakit a földre
viszel, pedig nem akart
oda kerülni, az is
valamiféle versengés, ahol
az egyik győz, a másik pedig veszít, nem?
– Így is felfoghatjuk, de van egy másik aspektusa is: mivel oda-vissza
végezzük a technikákat az edzőteremben,
egyszer a társam kerül földre, egyszer pedig én, felváltva.
– És ha kétszer egymás után te viszed le őt?
– Szokták mondani, hogy a szándék a fontos. Én nem azért viszem földre őt,
hogy megsérüljön, vagy hogy legyőzzem, hanem mert támadott – persze az edzéseken
előre megbeszélt támadásról van szó – és ezáltal, ezt általam kihasználva kerül
a földre. Nagyon tetszik a karmikus magyarázata is ennek: az ok a támadás, az
okozat pedig, hogy a földre került.
– Tehát az aikidóra nem küzdősport?
– Abszolút nem. A küzdelem azt feltételezi, hogy van egy győztes és egy vesztes. A „sport” pedig, hogy rendeznek
belőle versenyeket.
– Akkor harcművészet?
– Igen, ez helytálló kifejezés.
– Melyik harcművészet áll legközelebb az aikidóhoz?
– Az alapító, Uesiba Morihei többfélét is gyakorolt, mielőtt az aikidót életre hívta volna, ezek mind kapcsolódnak hozzá. Például Ju Jitsuzott, de ismerte a dzsúdó alapítóját, dr. Kano Dzsigorót is, aki nála tanult. E két harcművészet az aikidó rokonának tekinthető, de van egy alapvető különbség közöttük: míg ezek külső erőn alapulnak, az aikidó nem. Eltérés az is, hogy Ju Jitsuban és dzsúdóban rendeznek versenyeket.
– Alapvetően mire tanít az aikidó?
– A kérdés az, hogy ki hogyan jön
el az edzésre,
mit vár tőle, mit
szeretne elérni. Ettől is függ ugyanis, hogy mit kap tőle. Sokféle motivációval rendelkező
ember számára lehet megfelelő gyakorlat az aikidó. Még a miskolci dodzsóban
feltettek egy körkérdést, hogy ki miért kezdett el edzeni? Nagyjából húszan
voltunk, és mindenki nagyon hangzatos válaszokat próbált adni, kivéve egy srácot,
aki azt felelte, hogy körülnézett a környéken, és ez volt a legolcsóbb. Végül
persze talált benne valami többletet, hiszen sokáig velünk maradt. Aztán van, aki
a társaság miatt ragad benne, mert
a dodzsóban egy
igen erős közösség kovácsolódhat
össze.
– Ez utóbbi a filozófiájából is adódik?
– Igen, én hiszem, hogy abból is.
– Neked mi a célod hosszú távon az aikidóval?
– Egyrészt tovább szeretném adni a tudást, amivel rendelkezem, illetve a tanulás által szeretném a tudásomat bővíteni. A nagyobb mesterek ajánlják mindazoknak, akik komolyan szeretnének ezzel foglalkozni, hogy kezdjenek el tanítani, mert a kezdők által rengeteg új szituáció és információ érheti az embert. Én magam egyébként egy budapesti dodzsóba járok gyakorolni.
– Alkalmas az aikidó önvédelemre egy utcai szituációban?
– Igen, a harcművészetnek nemcsak a művészeti része működik, hanem teljes egészében használható technikákat ad. A szándék azonban itt is fontos: nem ártani akarunk, de ha olyan a szituáció, alkalmazzuk a szükséges mozdulatsort.
– Kipróbáltál más harcművészeteket?
– Igen. Az aikidó mellett Tai Chiztem és Sen-Taoztam, utóbbi egy lágy
kungfu irányzat, illetve Chikungoztam is, amely a kínai gyógyászat egyik ága, illetve
a harcművészetek egyik alapja. Volt egy időszaka az életemnek,
amikor mind a négyet egymás mellett, párhuzamosan gyakoroltam, aztán mindig lemorzsolódott
valamelyik, és végül csak az aikidó maradt.
– Kiknek ajánlanád ezt a harcművészetet?
– Sablonosan hangzik, de mindenkinek, mivel nem kell hozzá különösebb erőnlét. Lehet mondani, hogy egy egészséges, átlagos képességű ember bátran elkezdhet gyakorolni. Gyerekedzéseket már hétéves kortól tartunk, felső korhatár pedig nincs.
– Verőcén melyik korosztály jár hozzád?
– Itt egy vegyes csoport alakult ki.
Alapvetően felnőttek számára
indult, de aztán jöttek a nagyobb, tíz évnél idősebb gyerekeik is, akik
szerették volna kipróbálni. Végül annyira ügyesek voltak, hogy itt maradtak.
– Vársz még jelentkezőket?
– Igen, jó volna, ha többen össszejönnénk. Egy jó kis csapat van kialakulóban, érdemes csatlakozni. Az edzések szerdán 19:30-21:00-ig és csütörtökön 19:00-20:50-ig zajlanak.
Révuti Norbert
2021. február 4., csütörtök
Bemutatkozás
Ueshiba Morihei O-Sensei, az alapító szavaival élve:
Markos Tamás vagyok, a Hikari No Aikido Dojo vezetője. 1997 novemberében kezdtem el gyakorolni a miskolci dojoban, aminek akkor, és azóta is Csáki Istvan (4. Dan) a vezetője. Az aikido varázsa már az első edzésen magával ragadott. Utána sok helyen gyakoroltam, de az utóbbi 10 évben Szeltner Zsoltnál (6. Dan) fejlesztem a technikáimat, fejlődök, haladok az úton, az utamon előre. A verőcei edzéseken kívül gyerekedzéseket tartok Kismaroson, és Budapesten a Vizafogó Általános Iskolában (XIII. ker.) és a Bakáts téren (IX. ker.) is.
A velem készült interjú ITT OLVASHATÓ.
Oktatói bemutatkozásom a Szeltner Aikido oldalán pedig ITT.
Úgy tapasztalom, hogy a dojo, a közösséghez tartozás nagyon nagy szerepet játszik a fejlődésben, hiszen a kitartás fontosabb a gyakorlás során, mint a tehetség, nem elegendő a kezdeti lelkesedés, a nehéz periódusokon is át kell tudni jutni és nem feladni. Ebben segít a dojo, a közösség, ami tovább visz az úton, biztat és nem engedi, hogy úgy érezd, egyedül maradtál. Megfelelő hozzáállással és kitartással, bármit el lehet érni.
Hikari No, annyit jelent japánul, hogy a Fényhez. Tehát a dojónk neve magyarra fordítva Aikido Dojo a Fényhez, avagy a Fény Aikido Dojoja. Ennek megfelelően egy vidám, összetartó, és folyamatosan bővülő csapattal gyakoroljuk az aikido harmonikus harcművészetét, a festői Dunakanyarban.
Aikido oktatói tevékenységem mellett gyógymasszőr végzettséggel is rendelkezem és gyakorlom is hivatásomat.
Erről bővebb információ az alábbi linken található: MASSZÁZS.
Pontosan mi az aikido? Ide kattintva minden alapvető tudnivalót összeszedtünk róla.
Mindenkit szeretettel
várok a verőcei Hikari No Aikido Dojóban!
2021. február 3., szerda
Welcome!
Hikari No Aikido Dojo is a small, lightsome, peaceful aikido dojo in a town called: Verőce. We are practicing aikido in the Danube River Bend, Hungary, Central-Europe, Planet Earth. :)
You can practice with us in group, in Verőce, or you can make a reservation for personal training in aikido. Instruction is also available in English and for kids.
Everyone is welcome. :)
Tamás Markos (2. Dan) aikido instructorKeresés ebben a blogban
-
AIKIDO EDZÉSEK VERŐCÉN , a Művelődési Házban: Keddenként: 18:30-20:00 Csütörtökönként: 18:30-20:00 Az aikido nem csupán harc-, hanem...
-
Ueshiba Morihei O-Sensei, az alapító szavaival élve: "Vidáman kell edzeni, nincs értelme olyan edzésnek, ahol mindenki szenved.” Ez...
-
...avagy miért meditálunk a gyakorlás előtt és után? A Mokuso (ejtsd: mokszo) egy fontos gyakorlat a japán harcművészetekben, különösen az a...